در این جلسه مدیرعامل موسسه طی سخنانی بیان کرد :
پیرامون وقایع رخ داده در چند روز اخیر
در بعضی مواقع ما در صحبتها میشنویم که ما راه خودمان را میرویم و آنها راه خودشان را میروند و بارها شده ما برای دانشآموزان برنامهای در نظر میگیریم؛ فرقی ندارد که این دانشآموزان از مجموعه مدارس ما هستند و یا از مدارس دیگری هستند، هیچ فرقی برای ما ندارند که از استان ما هستند و یا از زاهدان و استانهای دیگر، این شخص محصل ما هست و حداقل اینقدر علم داریم که در فضای آموزشی هر کس که دانشآموز باشد نسبت به او تعصب داشته باشیم.
تأثیر فعالیتهای فرهنگی و آموزشی صورت گرفته در بین دانشآموزان
باید آثار کلیپ ها و محتواهایی که درست میکنیم به نحوی در بستر روح و روان بچههایمان نشسته باشد. بسیار ارزش دارد مدرسهای که چندین مقام استانی و کشوری در مسابقات فرهنگی و آموزشی کسب کرده است، اما این را باید در وجود دانشآموزان دید که این ارزشها کجا قرار دارند و مراقبت امسال ما این باشد .مخاطب بنده شخص خاصی نیست و بنده منکر این مسئله نیستم که شما از هر کسی بهتر درد و درمان بچهها را میدانید. اما قرار نیست اگر شما به علت ارتباط خود بهترین تشخیص را دادهاید شماها هم بتوانید بهترین درمان را منعکس کنید، این را کمی اصلاح کنید و این را واگذار کنید به کسی که او را خوب متوقف به موضوع کند و در جایی که قرار است یک نکتهای در میان گذاشته شود آنجا یک نگاه تخصصی پیش میآید و نیازی به این نیست که ظرف مدت طولانی باشد و مدام تکرار شود تا شاید تأثیر بگذارد.
چگونگی ماندگاری مباحث آموزشی و اعتقادی
در یکی از جلسات هم بیان کردم زمانی که ما شاگرد آقای نگینی بودیم این بزرگواران در دوران طاغوت سیرهی اهل بیت را تبدیل به نمایشنامه میکردند و این نیمکتهای بزرگ را کنار هم قرار میدادند و سن درست میکردند و دانشآموزان روی نیمکتهای خودشان مینشستند و روی این سن تئاتر بازی میکردند و بنده شاگرد آن زمان آقای نگینی هستم که هنوز خاطرات تئاتر را یادم هست، ولی نصایح آقای نگینی به طور کامل یادم نیست، بحث هنر هست و تعارف ندارد؛ چرا غافل نیستیم که ما حتی اگر یک موضوع علمی مانند شوق به درس خواندن را به بچهها بیان میکنیم از زبان نمیتوانیم بیان بکنیم و در گذشته از هنر استفادهی بهتری میشد، حتی زمانی که میخواستند جدول ضرب را بیان کنند آن را به صورت یک شعر در میآوردند و دانشآموزان در ذهنشان میماند و در حوزههای علمی سختترین مطالب ادبی به صورت شعر بیان میشد. در سال 70 -69 بنده به یاد دارم که خدمت یکی از آقایان در سطح اجتهاد رسیده بودم ایشان به بنده گفتند: چون تمامی این مطالب(ادبیات عرب) را به صورت شعر یاد گرفته بودند هنوز تمام مسائل ادبیات عرب را به یاد دارند. حوزه هنر واقعاً مهم است و هنر چیزی است که مخاطب و دانشآموزان شما حساسیت به بانی آن پیدا نمیکند و اثر مطلب بر روی او مهم است و به دنبال این نیست که صاحب اثر چه کسی بوده است و مهم تأثیری است که هنر بر روی او میگذارد.
بنده در مسیری که داشتم برای برنامه میآمدم، نمیدانستم این نمایشگاه که برپا شده بخاطر این برنامه است؛ ولی ناخواسته متوقف شدم، هنر انسانها را متوقف به اهدافش میکند، پس به این نکته توجه کنید و ویژگی هنر همین است و اگر بنده گهگاهی خدمت شما مدیران محترم بیان میکنم که به شوراهای برنامهریزی اهمیت بدهید بیشتر به همین دلیل است، نه اینکه مربی پرورشی بیاید و در صف بیان کند ما آخر هفته زیارت عاشورا داریم و بعد از ایشان معاون آموزشی شروع میکند، مثلاً اول هفته آزمون داریم و قرار است چگونه باشد، مشورت و شور و اینکه قرار است به کمک اندیشهی همدیگر تصمیمگیری شود و مدیریت قائل شود که نظر قطعی او اگر در شور و مشورت دیگران مورد نفی واقع شد بسیار استقبال بکند از نظر دیگران این مدرسه متفاوت خواهد بود. این مجموعه متفاوت است چیزی که در کنار این چیزها مهم است این است که دو نکته ظریف را بنده خدمت شما بیان کنم:
1- عزیزانی که در مدارس مسئولیت دارند حواسمان باشد که کادر مدارس ما معمولاً آدمهای با تجربهای هستند و در این موضوع هیچ تردیدی نیست؛ اما همین امروز افرادی هستند که از جهت صاحبنظر بودن در یک موضوع از ما جلوتر هستند و ما باید به این افراد میدان دهیم و از افرادی که صاحبنظر هستند دعوت کنیم. هیچ اشکالی ندارد، در شوراهای تصمیمگیری در مدارس افراد صاحبنظر بیایند و نظر بدهند نه بجای شما تصمیم بگیرند، نه، تصمیم مال شماست و فقط این افراد ایده، طرح و برنامه بدهند و نسبت به این موضوع هم هزینهای برای این افراد در نظر گرفته شود که طرف بداند به این ایده و اظهار نظر توجه شده و احترام قائل شدهاند، پس حضور افراد صاحبنظر در جلسات برای شما مبنا باشد اگر میخواهید کارآمدی برنامههای شما قابل پذیرش باشد.
2- به نظرات مخاطبین احترام بگذارید و زمانی که ما نظرات مخالف و موافق را میخوانیم میبینم که اکثرا نظرات موافق اند و ما باید به آن حداقل مخالف اهمیت بدهیم و کجا این نظرات مخالف را میخواهیم ببینیم و مگر این افراد جز مخاطبین و دانشآموزان ما نیستند؟ و اولیای این افراد مخاطب ما نیستند؟. در تصمیمگیریها صاحبنظر دعوت کنیم و نظرات مخاطبین را بشنویم و بدانید که مخاطبین شما چه کسی هست بنده همیشه سه جامعه هدف را در نظر دارم که عبارتند از:
1- معلم
2- دانشآموزان
3- اولیا
پس از هیچکدام فاصله نگیرید و زمانی که شخصی با شما تقابل و مخالفت میکند به دنبال محکوم کردن این فرد نباشید اگر بچهی این فرد اذیت میکند و یا خود فرد در جلسات اولیا شرکت نمیکند، فعلاً همهی این مطالب را کنار بگذارید و فقط به حرفهای او گوش بدهید.
نتیجهی آموزش 12 ساله و بازخورد آن در جامعه امروزی
- یکی از مسائل و مشکلاتی که ما در قضایای چند روز اخیر داشتیم یک تحلیل خیلی سریع بدون دقت در جزئیات بود و این که بدانید فرزندان ما در آگاهی از موضوعات و مبانی اعتقادی بسیار ضعیف هستند؛ یعنی آن خدایی که من و شما میشناسیم و تقدس دارد برای این بچه تقدس ندارد، آن مسجدی که من و شما میشناسیم برای این بچه تقدس ندارد، آن زیارت عاشورایی که من و شما به آن میبالیم برای این بچه موضوعیت ندارد و ما باید بازگشت داشته باشیم به اینکه ما این مطالب را چگونه به بچه گفتهایم .زمانی که به بچه میگوییم توکلت به خدا باشد سکوت میکند و میگوییم دعا یک نقش سازنده در زندگی دارد، با این عبارات بیگانه است و بیارتباطی با مبانی دین یک نکتهی مهم است که امروزه در نوجوانان ما تسریع پیدا کرده است. برای این موضوع ما نیاز به راهکار داریم و به همین دلیل من باید بنشینم.
- مدارس متوسطه دوم ما فارغالتحصیلان را رها نکنید و برنامهی منسجمی را داشته باشید، مثلاً اگر برای دانشجویی که بنر زده شده و افتخار میکنیم که با فلان رتبه و در فلان دانشگاه قبول شده، امروز در کف خیابان و در بین این افرادی که علیه شما و پدر و مادر یا حاکمیت شعار میدهد حضور دارد این فرد محصول 12 سال فعالیت ما است و نه 2 سال دانشگاه. این افراد را رها نکنیم و با آنها ارتباط داشته باشیم مجامع فارغالتحصیلان یکی از ضروریات مدارس ما هستند و ما باید این افراد را حفظ کنیم و البته با ذائقهی و شیوههای خودشان.
جایگاه پژوهش
در امر پژوهش مدارس ما دارای توانمندی هستند و با کادری که ما در مدارس داریم که هر کدام وزنهای در مسائل علمی و فرهنگی هستند.. چند سال پیش پیشنهادی داشتم که مدرسهای مجازی داشته باشیم و مدرسهی مجازی، یعنی اینکه مطالب در جایی بارگذاری بشود که دسترسی به آن برای دانشآموزان وجود داشته باشد، کاری که ما میخواستیم بکنیم فقط دامنهاش در شهر همدان نبود و هر کس در هر جایی میتوانست به این مطالب دسترسی داشته باشد و بسیاری از کادر اولیا که در خارج از کشور توانایی لازم برای یاددهی شرایط مناسب برای فرزندان را ندارند از این میتوانستند استفاده کنند. دنبال کارهایی باشید که عقبهی کار پژوهشی برای ماندگاری به مدت سالیان سال امکانپذیر و قابل ثبت باشد.
موسسه فرهنگی آموزشی شهید محراب آیت اللّه مدنی همدان با استعانت از خدای متعال در بخش های مختلف فرهنگی، آموزشی، خیریه ای فعالیت های گسترده ای را در شهر همدان و همچنین در سطح ملی انجام میدهد
خیابان میرزاده عشقی کوچه قاضیان پلاک 17 کد پستی 6516663644
تلفن های تماس:081-38255589 -38260251-38280624- 38280623-38280622